• 1256 partii warzyw i owoców w 98 supermarketach wzięła pod lupę w lutym Inspekcja Handlowa w ramach dodatkowych czynności kontrolnych zleconych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego.
  • Kontrolerzy Inspekcji Handlowej zakwestionowali 10 proc. produktów ze względu na brak informacji o kraju pochodzenia lub nieprawidłowe wskazanie Polski jako kraju pochodzenia.
  • Największy odsetek takich nieprawidłowości był w sieciach: Delikatesy Centrum (36,1 proc.), Intermarche (15,6 proc.) oraz Stokrotka (13,9 proc.).

  • Brak odporności na temperaturę czy dostęp do części pod napięciem - to niektóre zastrzeżenia do ładowarek sieciowych.
  • Inspekcja Handlowa skontrolowała 187 wyrobów i zakwestionowała co trzeci z nich.

  • Od 1 lipca nastąpi fuzja kontroli jakości żywności w jednej wyspecjalizowanej instytucji – Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS).
  • Dzięki temu możliwe będzie efektywniejsze wykorzystanie potencjału inspektorskiego, a kontrole będą prowadzone przez jeden organ w sposób kompleksowy w całym łańcuchu dostaw od „pola do stołu”.
  • Obecnie jakość żywności w sklepach sprawdza Inspekcja Handlowa, a na wcześniejszych etapach obrotu – IJHARS.

  • Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi.
  • Ze skarg konsumentów wynika, że brakuje rzetelnej informacji o zasadach korzystania z parkingu, w wyniku czego jego zarządca nalicza wysokie opłaty wynoszące 150 zł lub 90 zł.
  • Zarządca parkingu nie uznaje również reklamacji konsumentów, którzy są w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego.

W siedzibie zamojskiej delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej przy ul. Partyzantów 3, z inicjatywy dyr. delegatury Anny Subocz-Chachuły w ramach współdziałania z innymi jednostkami zajmującymi się ochroną konsumentów, 13 lutego 2020 r. odbyło się kolejne spotkanie z miejskim i powiatowymi rzecznikami konsumentów.

  • Inspekcja Handlowa sprawdziła blisko 200 partii naczyń żaroodpornych z ceramiki i szkła.
  • Miała zastrzeżenia do prawie 42 proc. z nich.
  • Nieprawidłowości to m.in. zbyt mała odporność na wysokie temperatury i brak instrukcji bezpiecznego użytkowania.

  • Konsumencie, uważaj na firmy, które oferują najem zamiast sprzedaży sprzętu elektronicznego.
  • UOKiK otrzymuje skargi na sklepy, które mogą w niedostatecznie czytelny sposób informować o charakterze zawieranej z konsumentem umowy - czy jest to sprzedaż, czy najem sprzętu elektronicznego.

  • Idea Bank stosował misselling, czyli oferował konsumentom obligacje GetBack w sposób niedostosowany do ich potrzeb – stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
  • Prezes UOKiK nakazał wypłacić poszkodowanym rekompensaty.